عصر صحرا

ساخت وبلاگ

اوغل بخت زن قهرمان ترکمن که در اوج اقتدار نادرشاه به محمد حسن خان قاجار پناه داد. نگاهی به یک رخداد تاریخی در ترکمن صحرا ( شجاعت یک زن ترکمن ) بگنج خان و محمد حسن خان قاجار.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 803 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 9 PM

اين مقاله که با عنوان اصلي Foundation and Development of the Mass-Media of the Turkmen Living Abroad تأليف S.K. Alaev و به زبان انگليسي در نشريه ديالوگ شماره April - June, 2004 , Volume 5 No. 4 منتشر شده است، به بررسی تاریخ شکل گیری وسایل ارتباط جمعی... در بین ترکمنهای جهان(خارج از جمهوری ترکمنستان) می پردازد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 933 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 8 PM

این ارزش ها  در سیر تاریخی و اجتماعی یک قوم گاه به علت  فشار های درونی یا بیرونی،متغیر،تحریف ویا به صورتی ساده شده به نسل های بعدی منتقل می گردد. نسل های بعدی بدون شناخت دقیق از چگونگی شکل گیری آن، با حرکات تقلیدی محض،آن را تقلید می کنن...د،فی المثل حرکات ظریفی که در هنر قالیبافی و یا نمد وجود دارد برای نسل امروز مفهوم روشنی ندارد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 725 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 8 PM

عهدنامه وستفالی، عهدنامه ای است که پس از پایان جنگ های سی ساله مذهبی(1648-1618) میان کشورهای اروپایی منعقد شد. در این عهد نامه تمام کشورهای اروپایی بجز انگلستان و لهستان شرکت داشتند.

 


عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1529 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

خرافات در ازدواج ریشه‌هایی قطور و قدیمی دارد. آدم‌ها از زمانی که فهمیده‌اند برای خوشبخت‌بودن باید کنار جفتشان قرار بگیرند از همان زمان نیز به دنبال خرافات بوده‌اند.

نمی‌شود گفت کدامیک از مردم جهان در ازدواج خرافی‌ترند، آلمانی‌ها که می‌گویند اگر عروس و داماد به کمک هم و با دست راست، در مراسم عقد، کنده درختی را اره کنند حتما خوشبخت می‌شوند یا سیاهپوستان قاره آمریکا که معتقدند بعد از عقدکنان اگر همراه شریک زندگی‌شان از نقطه‌ای به نقطه دیگر، پرشی بلند داشته باشند با موفقیت، دنیای تجرد را پشت سرمی‌گذارند و به سلامت وارد زندگی مشترک می‌شوند. وقتی پای ازدواج در میان است به جز آنهایی که به غیر از عقل، تسلیم نیرویی دیگر نمی‌شوند، همه آدم‌ها فارغ از رنگ و جنس و تبارشان به نیروهایی بی‌پشتوانه چنگ می‌زنند؛ یک زمان به جادو و جمبل، یک زمان به رویا و خیال و یک زمان به ریسمانی بافته‌شده از خرافات.


عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 498 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

رشد جمعیت ایران از سال 1415 متوقف خواهد شد؛ اتفاقی كه تا 25 سال دیگر در كشور رقم خواهد خورد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید وقتی جمعیت كشور به 85 میلیون نفر برسد، جمعیت ایران در سرازیری پیر‌شدن خواهد افتاد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 513 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

عبدالمناف آق ارکاکلی : کانون والیبال بامپوش گنبد از شهریور ماه امسال با هدف شناخت و رشد استعدادهای برتر منطقه در ورزش والیبال با مربیگری آقای حمید دلاور،شهریه و البسه رایگان شروع به فعالیت نمود .کانون والیبال بامپوش با اقبال عمومی همراه شد چرا که بیش از هزاروسیصد نفر برای تست به این کانون مراجعه نمودند که از این تعداد چهل نفر در تست های کانون موفق شدند که تمامی این پذیرفته شدگان را نونهالان زیر پانزده سال تشکیل می دهند.این کانون هم اکنون با بیش از یک تیم به فعالیت خود ادامه می دهد و در این زمان اندک تیم نونهالان بامپوش سینا در مسابقات نونهالان انتخابی استان که در علی آباد کتول برگزار گردید به مقام سومی استان رسید البته این تیم در درجه ی اول به بازیکن سازی تکیه دارد و نتیجه گرایی در مراحل بعدی مورد تاکید کانون والیبال بامپوش سینا می باشد.هم صحبت شدیم با آقای حامد پورمند مدیر و اسپانسر این کانون نوپا که از نظر می گذرد

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1126 تاريخ : شنبه 28 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

بررسی سن ازدواج جوانان ایرانی در چند دهه اخیر، روندی صعودی را نشان می‌دهد در حالی که سن ازدواج در سال 1354 حدود 25 سالگی بود، پس از چند دهه افزایش (بجز سال 1365)‌ در سال‌های اخیر برای پسران به 28 و دختران به 24 رسیده است. البته آمارهای متفاوتی در این باره ارائه می‌شود و طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سن ازدواج برای پسران 29 و دختران 28 است. این در حالی است که محمد مدد، رییس مرکز آمار ایران در خصوص جمعیت زن و مرد گفت:مطابق نتایج سرشماری سال گذشته، سن ازدواج در مردها ‌6 دهم سال و در زنان ‌8 دهم سال نسبت به سال ‌75 افزایش یافته است .


عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 495 تاريخ : پنجشنبه 19 بهمن 1391 ساعت: 1 PM

مقدمه

رمانتیسم پدیده ای اروپایی است که بعد از دوره رنسانس و روشنگری ، مجال بروز می یابد و زمینه های گوناگون ادبی ، فلسفه ، علوم اجتماعی ، سیاسی ، معماری ، موسیقی و ... را در بر می گیرد .

این وضعیت که گذر انسان از عصر کلاسیک به عصر مدرن را نشان می دهد ، نخست در قرن هجدهم در انگلستان و در آلمان و بعد ها در قرن نوزدهم در فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا و ... ظاهر می شود .

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 854 تاريخ : پنجشنبه 19 بهمن 1391 ساعت: 1 PM

ای خدای بزرگ به من کمک کن تا وقتی می خواهم درباره ی راه

 

رفتن کسی  قضاوت کنم, کمی با کفش های او راه بروم

من ستایشگر معلمی هستم كه اندیشیدن

 

را به من بیاموزد نه اندیشه ها را

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 554 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 5 PM

ای جوان

تو می‌دانی و همه می‌دانند که زندگی از تحمیل لبخندی بر لبان من،
از آوردن برق امیدی در نگاه من،
از بر انگیختن موج شعفی در دل من عاجز است.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 642 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 5 PM

پاسارگاد،آرامگاه کوروش بزرگ،قبر کوروش کبیر،کاخ کوروش،دژحفاظتی پاسارگاد،پاسارگاد کجاست،زندان سلیمان، او كه هویت نخستین و ریشه های استوار خویش را باز نشناسد، آینده ای استوار نخواهد داشت ، و انسان بی آینده ، سرانجام به هر یوغی گردن خواهد نهاد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 527 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 5 PM

 
جشن چهارشنبه سوری به همراه دیگر آیین آن با گوناگونی و زیبایی بسیار و آواز و ترانه های شادی بخش و بزم و پایکوبی در همه‌ی شهرپ‌های (ساتراپ‌های، ایالات) ایران بزرگ برگزار می‌شود.

ریشه واژه:
چهار شنبه سوری از دو واژه "چهارشنبه" پایان سال و واژه "سوری" كه همان "سوریك" پهلوی و به مانی (معنی) سرخ است ساخته شده است و روی هم رفته به مانی چهارشنبه‌ سرخ است.
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 757 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 5 PM

 

 

به گفته پیران این قوم، لباس‌های مردان و زنان ترکمن در گذشته از مواد گوناگونی چون ابریشم، پوست، کتان و پنبه فراهم می‌شد که ابریشم در تهیه این لباسها نقش اساسی داشته است.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 1618 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

 
سیری در آداب و رسوم ترکمن
...را منوط به خواست خدا می دانند و برای باریتعالی عباراتی نظیر «الله جان» و «خدای جان» بکار می برند. میزان عقیده ترکمنستانی ها به موضوع تقدیر و قسمت چنان است که روایتی را در باره ی آن می گویند ....
عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 636 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

عبدالرحیم آنامرادی : ماسه های ریز و بلورین دریای عمان،صدف های خوش نقش ونگار که امواج به ساحل کشانده،خرما و موزمحلی و میگوی پرانرژی سواحل جنوبی کشورمان ازذهن هربیننده ای فراموش شدنی نیست.  قسمت آنگونه رقم خورد، بنابه مقتضای شغلم که کار ساختمانی است درجنوبی ترین شهرساحلی کشورمان دراستان هرمزگان ،شهرستان بندرجاسک که می گویند نقطه صفرمرزی کشور است حضوریابم. یپشتر در مورد این شهرو منطقه آن،در کتاب جناب محمدخطیبی زاده یکی ازخیرین مدرسه ساز ونام آشنای آن دیار و چهره ماندگارکشور،ازفقر و محرومیت های سالیان نه چندان دور آن منطقه گرمسیری مطالبی خوانده بودم. خوشبختانه امروز، از آن روزگارسخت و فقر ونداری خبری نیست.خانه های کپری که ازشاخ وبرگ خرما وسایر درختان بومی ساخته میشده و در آن چراغی دست ساز بنام «لمپا» کم سو و بی رمق می سوخته کسی بیاد ندارد.دیگر ما درطائل به انتظار فرزندماهیگیرش که درپی روزی دل به دریا زده،مبادا اندک بادی موجی خروشاند و قایق چوبی وفرسوده طائل رادرهم شکند باکی ندارد.امروزقایق و پارو کنار رفته،قایق های تندروموتوری و لنج های پیشرفته ماهیگیری باتمام امکانات جایگزین آن گردیده است.اکنون ماهیگیران به دنبال صیدشان،آبهای آزاد،اقیانوس هند وخلیج عدن را دورزده حتی تانزدیک سومالی پیش میروند. آنان بدون واهمه ازمخاطرات طبیعی گاه بمدت سه ماه سطح گسترده دریای بیکران را درمی نوردند.کشور پهناور ایران زمین بااقلیمی متفاوت،استانهای شمالی آن زمستانی سردو یخبندان وجنوب گرمسیر، ازجمله هرمزگان گرمای سوزان وطاقت فرسا دارند.دراین دیارسوزان انگارسنگ های طبیعت براثر شدت آفتاب گداخته اند.موقعیت شبه جزیره مانند بندرجاسک،که آب دریا از سه جانب آنرا احاطه نموده،دراواسط تابستان بعلت شرجی و رطوبت بالای جو حاکم،ایجاد مه مینماید.گویی مه روان شهرساحلی را پوشانده است.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 706 تاريخ : يکشنبه 15 بهمن 1391 ساعت: 10 PM

   در باب چگونگی ورود ترکمنها به منطقه گرگان باید گفت که در سال 1134 قمری به دنبال انقراض صفویان و به قدرت رسیدن محمود افغان در ایران ، ترکمنها از ضعف دولت استفاده کرده و در مناطق سرسبز گرگان پیشرویی کردند و به دنبال درگیری هایی که در سال 1274قمری بین حاکم استرآباد ( گرگان فعلی) و ترکمنهای یموت ها در گرفت ، بالاخره یموت ها در آق قلعه سکونت اختیار کردند.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 513 تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

 چه زماني مناسب‌ترين سن ازدواج است؟

اختلاف سني مناسب در ازدواج چقدر است؟

و سوالاتي مانند؛ اين سوال‌ها درباره سن جادويي براي ازدواج به همراه هزاران سوال ديگر در ذهن همه افراد وجود دارند. البته عوامل بسياري از جمله مسائل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... در تعيين جواب دخالت دارد.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 629 تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

  عثمان پسر عموی قویونلی پسر عثمان پسر محمد آمان پسر محمد قربان می باشد که در حدود 140 سال (امسال 1387شمسی است) پیش درکمش تپه به دنیا آمد. عثمان آخوند تحصیلات ابتدایی را در محل به اتمام رسانده و برای ادامه تحصیل عازم مدرسه گوگلداش بخارا شد. وی از مردان با سواد و آگاه به مسائل سیاسی و اجتماعی ترکمن ها بود.
عثمان آخوند بعد از مراجعت از بخارا در کمش تپه به تدریس علوم دینی پرداخت و همزمان با کار تدریس و نویسندگی وارد فعالیت های سیاسی گردید. عثمان آخوند را در اواخر عمر به روسیه می برند و در آنجا از دنیا رفته است.

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 751 تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

  زیاریان خاندانی بودند كه از آخرین سالهای دهه دوم قرن چهارم هجری تا واپسین سالهای دهه هشتم قرن پنجم هجری در شمال ایران یعنی در نواحی گرگان، طبرستان (مازندران امروزی) گیلان، دیلمستان، رویان، قومس (ناحیه وسیعی در دامنه كوههای طبرستان در بین ری نیشابور شامل شهرهای دامغان، شاهرود، بسطام و سمنان) و ری و جبال سلطنت و امارت داشته اند.
فرمانروائی این سلسله از مرداویج بن زیار شروع و ظاهراً به امارت و حكومت گیلانشاه فرزند عنصرالمعالی خاتمه می یابد. این خاندان محلی كه بروزگار حكومت غزنویان بر ایران از طریق وصلت با خاندان غزنوی حكومت خویش را از خطر زوال و نابودی مصون داشته بودند، در دوران سلطنت سلجوقیان بتدریج قدرت خویش را از دست داده و سرانجام هنگامی كه فقط در بخشی از گرگان و طبرستان امارت داشتند با مرگ گیلانشاه آخرین بازمانده این سلسله ستاره بخت و دولت آنها به افول گرائید. 

عصر صحرا...
ما را در سایت عصر صحرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عبدالمناف آق ارکاکلي asresahra بازدید : 658 تاريخ : شنبه 7 بهمن 1391 ساعت: 4 PM

لینک دوستان

نظر سنجی

نظر شما درباره ی وبلاگ عصر صحرا چیست

خبرنامه